- Stosowanie zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW 2014-2020 obowiązuje beneficjentów:
- nie będących podmiotami zobowiązanymi zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” do jej stosowania, w przypadku zamówień przekraczających wartość 20 000 zł netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT) oraz
- będących podmiotami zobowiązanymi zgodnie z art. 3 ustawy Pzp do jej stosowania, w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej kwocie określonej w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp (30 000 euro netto), a jednocześnie przekraczającej 20 000 zł netto dotyczy to jednostek sektora finansów publicznychUWAGA: Zasada konkurencyjności jest przepisem nadrzędnym nad regulaminem/procedurą/zarządzeniem udzielania zamówień publicznych do 30 tys. euro.
- Zasady konkurencyjności nie stosuje się do:
- zamówień, których przedmiotem są:
- dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z:
- organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej
- gromadzeniem muzealiów, jeżeli
- zamówienia te nie służą wyposażeniu beneficjenta w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności,
- ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp (ogłoszenie w Urzędzie Publikacji Unii Europejskiej-135 tys. euro, 209 tys. euro, 5.25 mln euro, ale nie więcej niż 30 tys. euro!);
- nabycie, przygotowanie, produkcja lub koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji w radiu, telewizji lub Internecie;
- zakup czasu antenowego;
- dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z:
- zamówień, do których nie stosuje się ustawy PZP, których przedmiotem są:
- usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez beneficjenta, lub z których korzyści nie przypadają wyłącznie beneficjentowi dla potrzeb jego własnej działalności;
- dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez beneficjenta produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju;
- wydatków uproszczonych, o których mowa w art. 67 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013, tj.:
- standardowych stawek jednostkowych;
- kwot ryczałtowych nieprzekraczających 100 000 EUR wkładu publicznego;
- finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe, obliczonego przez zastosowanie wartości procentowej do jednej lub kilku kategorii kosztów (flat rate);
- wydatków ponoszonych w ramach tzw. projektów grantowych, o których mowa w przepisach o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (koszt projektu grantowego=grant).
- zamówień, których przedmiotem są:
- Wartość zamówienia ustala się z należytą starannością, biorąc pod uwagę łączne spełnienie następujących kryteriów:
- sumowaniu podlegają usługi, dostawy i roboty budowlane tego samego rodzaju i o tym samym przeznaczeniu (pomocniczo kody CPV),
- możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie,
- możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę dostaw, usług lub robót budowlanych.Kody CPV – to jednolity system klasyfikacji zamówień publicznych, jednoznaczne określenie przedmiotu zamówienia (najczęstsze: roboty budowlane, narzędzia, meble, itp.).
UWAGA!
W przypadku, gdy operacja składa się z elementów, które pojedynczo nie przekraczają 20 tys. zł netto, natomiast stanowią wydatki tego samego rodzaju, a łączna ich suma przekracza tę wartość, wskazane jest połączenie pozycji w jedno zadanie i przeprowadzenie postępowania ofertowego zgodnie z zasadą konkurencyjności.
- W celu spełnienia zasady konkurencyjności należy upublicznić zapytanie ofertowe (na stronie internetowej www.portalogloszen.arimr.gov.pl), które zawiera co najmniej:
- opis przedmiotu zamówienia:
- jest jednoznaczny i wyczerpujący oraz uwzględnia wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty,
- nie odnosi się do określonego znaku towarowego, patentu, pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, które charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, chyba że takie odniesienie jest uzasadnione zadaniem i został określony zakres równoważności,
- termin realizacji zamówienia,
- warunki udziału w postępowaniu, które nie utrudniają uczciwej konkurencji oraz zapewniają równe traktowanie wykonawców.
- kryteria oceny oferty, które nie utrudniają uczciwej konkurencji oraz zapewniają równe traktowanie wykonawców;
- informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny oferty;
- opis sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty;
- miejsce i termin składania ofert, przy czym termin na złożenie oferty powinien wynosić nie mniej niż 7 dni kalendarzowych w przypadku dostaw i usług a 14 dni kalendarzowych w przypadku robót budowlanych od dnia upublicznienia zapytania ofertowego;
- warunki wykluczenia;
- wskazanie przesłanek odrzucenia oferty;
- informację o możliwości składania ofert częściowych, jeżeli zadanie jest podzielne i beneficjent dopuścił taką możliwość;
- określenie warunków zmian umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania w sprawie wyboru przez beneficjenta wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, o ile przewiduje się możliwość zmiany takiej umowy;W zapytaniu ofertowym można zastrzec możliwość zakończenia postępowania w sprawie wyboru przez beneficjenta wykonawcy bez wyboru żadnej z ofert.
W celu spełnienia zasady konkurencyjności należy wybrać najkorzystniejszą spośród wszystkich złożonych ofert (w przypadku ofert częściowych może nastąpić wybór kilku wykonawców) w oparciu o ustalone w zapytaniu ofertowym kryteria oceny.
- opis przedmiotu zamówienia:
- Zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z beneficjentem osobowo lub kapitałowo. Przez powiązanie osobowe lub kapitałowe rozumie się wzajemne powiązanie między beneficjentem lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu beneficjenta lub osobami wykonującymi czynności związane z wyborem wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na:
- uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
- posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,
- pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,
- pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii prostej, - pozostawaniu z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może
to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób.
- Modyfikacja treści zapytania ofertowego:
- po upływie terminu składania ofert jest niedopuszczalna,
- przed upływem terminu składania ofert jest możliwa, z zastrzeżeniem:
- obowiązku wydłużenia terminu składania ofert, z uwzględnieniem czasu niezbędnego na możliwość dostosowania do wprowadzonych zmian treści ofert (nie mniej niż 3 dni, a w przypadku zadań dotyczących robót budowlanych – 7 dni) oraz
- odpowiedniego upublicznienia informacji o modyfikacji treści zapytania ofertowego – zasada taka sama jak dla upublicznienia zapytania ofertowego.
- Odrzuceniu podlegają oferty:
- których treść nie odpowiada treści zapytania ofertowego,
- złożone przez oferenta niespełniającego warunków, określonych w zapytaniu ofertowym,
- złożone przez podmiot powiązany osobowo lub kapitałowo
z beneficjentem, - złożone po terminie składania ofert (niezwłoczny zwrot oferentom).Oferta nie podlega odrzuceniu, mimo że została złożona przez podmiot powiązany osobowo lub kapitałowo, jeżeli osoba powiązana nie będzie brała udziału w dalszym postepowaniu w sprawie wyboru przez beneficjanta wykonawcy danego zadania.
- Niezwłocznie po zakończeniu postępowania w sprawie wyboru przez beneficjenta wykonawcy zadania beneficjent udostępnia przez zamieszczenie na portalu informację o:
- wyborze wykonawcy albo
- odrzuceniu wszystkich złożonych ofert albo
- niezłożeniu żadnej oferty albo
- zakończeniu tego postępowania bez wyboru żadnej z ofert (cena oferty jest wyższa od założonej ceny).
- Z przebiegu postępowania w sprawie wyboru przez beneficjenta wykonawcy danego zadania sporządza się protokół zawierający co najmniej:
- informację o sposobie upublicznienia zapytania ofertowego oraz – w przypadku zmiany zapytania ofertowego – zmienionego zapytania ofertowego przez beneficjenta;
- wykaz ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na zapytanie ofertowe, wraz ze wskazaniem daty wpłynięcia poszczególnych ofert oraz podaniem tych danych z ofert, które stanowią odpowiedź na:
- warunki udziału w tym postępowaniu,
- kryteria oceny ofert;
- informację w sprawie spełnienia przez oferentów warunków udziału w tym postępowaniu;
- informację o punktach przyznanych poszczególnym ofertom, z wyszczególnieniem punktów za poszczególne kryteria oceny ofert;
- wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru;
- wskazanie ofert odrzuconych i powodów ich odrzucenia;
- datę sporządzenia protokołu i podpis beneficjenta lub osoby upoważnionej przez beneficjenta do podejmowania czynności w jego imieniu;
- dokumenty potwierdzające przebieg postępowania, w tym:
- złożone oferty,
- oświadczenie beneficjenta oraz każdej z osób, o których mowa w art. 43a ust. 4 ustawy, o braku albo istnieniu powiązań kapitałowych lub osobowych z podmiotami, które złożyły oferty,
- oświadczenie osób biorących udział w czynnościach związanych z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o braku albo istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1–4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych – w przypadku, o którym mowa w art. 57h ust. 3 ustawy.
Leave a Comment